ПОЛОЖЕННЯ
про дистанційне навчання
ВП «Рокитнівський фаховий медичний коледж»
КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради

1. Загальні положення
1.1. Положення про дистанційне навчання (далі – Положення) в ВП «Рокитнівський фаховий медичний коледж» КЗВО «Рівненська медична академія» (далі – коледж) є нормативним документом, який регламентує організацію освітнього процесу дистанційного навчання в коледжі під час карантину COVID-19 .
1.2. У своїй роботі з упровадження дистанційного навчання коледж керується чинними документами: Конституцією України; Цивільним кодексом України; Законом України «Про вищу освіту» (№ 1556-VII від 01.07.2014 р.); Законом України «Про Національну програму інформатизації» (№ 74/98- ВР від 01.08.2016 р.); Стратегією розвитку інформаційного суспільства в Україні (схвалена Кабінетом міністрів України 15 травня 2013 р. №386-р); Законом України «Про авторське право і суміжні права» (№ 3792-XII від 04.11.2018 р.); Положення про дистанційне навчання (затверджене Наказом МОЗ України №761 від 14.07.2015р.); Вимогами до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що надають освітні послуги за дистанційною формою навчання з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців за акредитованими напрямами та спеціальностями (затверджені Наказом МОЗ України від 30 жовтня 2013р. №1518); Положенням про електронні освітні ресурси (затверджені Наказом МОЗ України №749 від 29.05.2019р.); Положенням про організацію навчального процесу в ВП «Рокитнівський медичний коледж» КЗВО «Рівненська медична академія».
1.3 Дистанційною формою навчання є комплекс освітніх послуг, що надаються за допомогою сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності студента, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі.
1.4 Метою дистанційної форми навчання в коледжі під час карантину COVID-19 є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій для підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем «молодший спеціаліст».
1.5. Завданням дистанційної форми навчання в коледжі є забезпечення здобувачам освіти можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти та професійної кваліфікації, підвищення кваліфікації незалежно від статі, раси, національності, соціального і майнового стану, роду та характеру занять, світоглядних переконань, належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров’я, місця проживання та відповідно до їх здібностей.
1.6. У цьому Положенні терміни і поняття вживаються у таких значеннях:
– дистанційна форма навчання — форма організації навчального процесу, яка забезпечує реалізацію дистанційного навчання;
– технології дистанційного навчання — комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання;
– веб-ресурси навчальних дисциплін (дистанційні курси) — систематизоване зібрання інформації та засобів навчально-методичного характеру, необхідних для засвоєння навчальних дисциплін, яке доступне через Інтернет;
– веб-середовище дистанційного навчання — системно організована сукупність веб-ресурсів навчальних дисциплін, програмного забезпечення управління веб-ресурсами, засобів взаємодії суб’єктів дистанційного навчання та управління дистанційним навчанням;
– інформаційно-комунікаційні технології дистанційного навчання — технології створення, накопичення, зберігання та доступу до веб-ресурсів навчальних дисциплін, а також забезпечення організації і супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, у тому числі Інтернету;
– психолого-педагогічні технології дистанційного навчання — система засобів, прийомів, кроків, послідовне здійснення яких забезпечує виконання завдань навчання, виховання і розвитку особистості;
– синхронний режим — взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, відео- конференції, скайп-лекції, вебінари, соціальні мережі тощо);
– асинхронний режим — взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо;
– система управління веб-ресурсами навчальних дисциплін (програм)— програмне забезпечення для створення, збереження, накопичення та передачі веб-ресурсів, а також для забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих веб-ресурсів.
– система управління дистанційним навчанням — програмне забезпечення, призначене для організації освітнього процесу та контролю за навчанням через Інтернет.
2. Реалізація дистанційного навчання
2.1. Мета впровадження дистанційної форми навчання в коледжі:
– реалізація інноваційно-креативної складової ідеології вивчення дисциплін;
– надання студентам можливості отримати поглиблені знання, набути умінь та навичок систематичного подальшого професійного самовдосконалення відповідно до обраної спеціальності, навчальної програми з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за місцем проживання або тимчасового перебування;
– набуття методологічного та технологічного досвіду для створення в коледжі системи дистанційної освіти у випадках надзвичайної ситуації чи карантину в країні;
– підвищення якості освітнього процесу.
2.2. Основними завданнями з впровадження дистанційного навчання є:
– забезпечення професійної орієнтації та самовизначення для майбутніх фахівців;
– використання технологій дистанційної форми навчання для підготовки кадрів у сфері охорони здоров’я;
– розширення доступу різних категорій студентів до якісного навчання за відповідними програмами;
– забезпечення індивідуалізації навчання відповідно до потреб, особливостей і можливостей студентів;
– підвищення якості та ефективності навчання шляхом застосування сучасних освітніх технологій;
– створення додаткових можливостей спілкування викладачів і студентів у межах активного творчого навчання;
– забезпечення контролю якості освіти.
2.3. Дистанційна форма навчання в коледжі може використовуватися шляхом:
– застосування дистанційної форми як окремої форми навчання;
– використання технологій дистанційного навчання для забезпечення викладання за іншими формами навчання.
2.4. Рішення щодо використання технології дистанційної форми навчання у навчальному процесі під час карантину запроваджується відповідно до наказу директора коледжу.
2.5. Підготовка кадрів за дистанційною формою навчання здійснюється в коледжі за ліцензованими, акредитованими напрямами підготовки (спеціальностями).
2.6. Веб-ресурси, що використовуються в коледжі для забезпечення навчального процесу за дистанційною формою навчання, мають відповідати уніфікованим вимогам, іншими нормативним документам, які розробляються коледжем, розглядаються Педагогічною радою коледжу та затверджуються директором.
2.7. Для впровадження навчання за дистанційною формою коледж може створювати розгалужену структуру із центру дистанційного навчання та підрозділів. Активну участь беруть у цьому процесі всі підрозділи Академії: бібліотека, навчально-методичний відділ, тощо.
3. Стандарти дистанційної форми навчання в коледжі
3.1. Дистанційна форма навчання в коледжі базується на державних стандартах вищої освіти і технологіях дистанційного навчання.
3.2. Інформаційний і функціональний корект дистанційних курсів та управління ними мають відповідати міжнародним стандартам дистанційних курсів , сформованих у SCORM (Sharable Courseware Object Reference Model), і вимогам Міністерства освіти і науки України (затверджені Наказом МОНУ від 30 жовтня 2013 року № 1518).
4. Організаційні засади системи дистанційної форми навчання
4.1. В коледжі при організації навчального процесу за будь-якою формою навчання технології дистанційного навчання можуть використовуватись для методичного та дидактичного забезпечення самостійної роботи, контрольних заходів, а також при здійсненні навчальних занять.
4.2. Навчання за дистанційною формою організовують і реалізовують в коледжі відділення, циклові комісії та інші підрозділи в межах покладених на них повноважень.
4.3. Створення та поповнення інформаційних ресурсів дистанційної форми навчання здійснюється, переважно, педагогічними працівниками коледжу.
4.4. Коледж забезпечує використання у навчальному процесі дистанційної форми навчання та проводить моніторинг якості дистанційної освіти.
5. Організація навчального процесу за дистанційною формою навчання
5.1. Учасниками навчального процесу, що відбувається за дистанційною формою навчання, є:
– особи, які навчаються: студенти, слухачі тощо (далі за текстом – здобувачі освіти);
– педагогічні працівники (далі – викладачі);
– адміністратори баз даних, програмісти, методисти, тощо (далі – персонал).
5.2. Викладачі дистанційного курсу можуть мати різні права та обов’язки: розробляти, редагувати та підтримувати курс, консультувати студентів, перевіряти та оцінювати їх роботи. Автор відповідає за якість і зміст курсу, він володіє особистим немайновим правом інтелектуальної власності на дистанційний курс.
5.3. Навчатися за дистанційною формою під час карантину мають право усі здобувачі освіти коледжу.
5.4. Особливості організації навчального процесу дистанційної форми навчання в коледжі:
– освітній процес дистанційної форми навчання в Академії організовується на підставі навчальних планів, розроблених на основі освітньо-професійних програм і вимог до всіх елементів технологій дистанційного навчання.
Освітній процес дистанційної форми навчання в коледжі здійснюється у таких формах:
– самостійна робота;
– навчальні заняття (лекції, семінари, практичні, контрольні тощо);
– виконання проектних завдань;
– контрольні заходи.
5.5. Самостійне вивчення передбачає використання навчальних матеріалів дистанційних курсів, які студенти отримують через Інтернет. Вимоги щодо самостійного вивчення навчального матеріалу конкретної дисципліни визначаються програмою навчальної дисципліни, методичними вказівками, інструкціями і завданнями, що містяться в дистанційному курсі.
5.6. Основними видами навчальних занять за дистанційною формою навчання в коледжі є: лекція, семінар, практичні заняття, консультації та інші.
Лекція — один із видів навчального заняття в дистанційному навчанні, на якому студенти отримують аудіовізуальну інформацію лекційного матеріалу через засоби телекомунікаційного зв’язку як у синхронному режимі, коли студенти можуть отримувати інформацію від лектора і ставити йому запитання в реальному вимірі часу, так і в асинхронному, коли студенти отримують аудіовізуальний запис лекційного матеріалу. Допускається викладення лекційного матеріалу у вигляді веб-сторінок або іншому форматі, який допускається для використання в Інтернет (наприклад PDF).
Семінар — це навчальне заняття, що заплановане програмою навчання, під час якого відбувається обговорення вивченої теми, до якого студенти готують тези виступів на підставі виконаних завдань.
Практичне заняття — це навчальне заняття, під час якого відбувається детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни та формуються вміння і навички їхнього практичного застосування шляхом індивідуального виконання ними завдань (контрольних робіт), сформульованих у дистанційному курсі.
Консультація — це елемент освітнього процесу, за яким студенти дистанційно отримують відповіді від викладача на конкретні запитання або пояснення певних теоретичних положень чи аспектів їх практичного застосування (у формі чату, форуму та особистих повідомлень).
5.7. Виконання навчального навантаження циклових комісій, відділення за дистанційною формою навчання має відповідати запланованому навантаженню.
5.8. Оцінювання результатів практичних робіт відбувається викладачем дистанційно.
5.9. Результати поточного та кінцевого контролю оцінюються у порядку, що визначається Положенням про порядок оцінювання знань студентів під час поточного та кінцевого контролю з дисципліни.
6. Забезпечення дистанційної форми навчання
6.1. Забезпечення дистанційного навчання включає такі складові:
– методичне забезпечення;
– кадрове забезпечення;
– системно-технічне забезпечення;
– матеріально-технічне забезпечення.
6.2. Методичне забезпечення дистанційного навчання розробляють педагогічні працівники коледжу. Забезпечення включає:
– основи дистанційного навчання для всіх освітніх рівнів та напрямів підготовки;
– критерії, засоби і системи контролю якості дистанційної форми навчання;
– єдині вимоги до навчальних планів, програм і нормативів дистанційного навчання, які відповідають державним стандартам освіти;
– дидактичне та методичне забезпечення дистанційних курсів;
– методики розроблення, апробації та впровадження дистанційних курсів.
6.3. Кадрове забезпечення дистанційного навчання реалізується системою перепідготовки та підвищення кваліфікації викладачів з технологій дистанційного навчання.
6.4. Педагогічні працівники та методисти, які безпосередньо забезпечують організацію навчального процесу за дистанційною формою, повинні підвищувати свою кваліфікацію щодо організації та володіння технологіями дистанційного навчання.
6.5. Технічне забезпечення дистанційної форми навчання в коледжі включає:
– апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференцзв’язку тощо), що забезпечують розроблення і використання веб-ресурсів навчального призначення, управління навчальним процесом та необхідні види навчальної взаємодії між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному і асинхронному режимах;
– інформаційно-телекомунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає всім суб’єктам дистанційного навчання навчального закладу цілодобовий доступ до веб-ресурсів і веб-серверів для реалізації навчального процесу у синхронному і асинхронному режимах;
– програмне забезпечення загального та спеціального призначення, яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами.
6.6. Веб-ресурси навчальних дисциплін, що необхідні для забезпечення дистанційного навчання, можуть містити:
– методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо;
– документи планування навчального процесу (навчальні програми, навчально-тематичні плани, розклади занять);
– відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо;
– мультимедійні лекційні матеріали;
– термінологічні словники;
– практичні завдання із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
– віртуальні лабораторні роботи із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
– пакети текстових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою результатів, тестування із перевіркою викладачем коледжу;
– електронні бібліотеки чи посилання на них; бібліографії;
– інші ресурси навчального призначення.
6.7. До матеріально-технічного забезпечення належать матеріальні об’єкти та обладнання коледжу, що забезпечують процес дистанційної форми навчання.